قدس آنلاین/ حامد سبحانی: گوگل افزون بر حفظ هویتش به عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوگر در جهان که مدام در حال پیشرفت و هوشمندتر شدن نیز هست، دایماً با انجام آزمایش‌های گوناگون سعی در وارد شدن به حوزه‌های مختلف دانش و فناوری نیز می‌کند.

دستان و انگشتان شما به اینترفیس تبدیل می‌شود

گوگل سال گذشته در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود، یک پروژه جدید به نام «Soli» معرفی کرد. این پروژه در مورد ساخت حسگرهای کوچکی است که حرکات کاربران را تشخیص می‌دهند.
پروژه‌ «Soli» یکی از پروژه‌های بزرگ و بلندپروازانه‌گوگل است. این پروژه در مورد طراحی و ساخت حسگرهای کوچکی است که حرکات کاربران را تشخیص می‌دهند و کاربران بدون تماس می‌توانند دستورها را به منظور کارهای گوناگون برای این حسگرها ارسال کنند و این حسگرها براحتی در داخل بدنه یک ساعت هوشمند جا می‌گیرد. این حسگر کوچک حرکات بدن شما را به صورت آنی زیر نظر گرفته و از این حرکات برای تغییر دادن سیگنال‌های خود بهره می‌گیرد و بدین ترتیب در آینده بسیار نزدیک استفاده از اینترفیس‌های ماوس و کیبورد برای تعامل با رایانه و همچنین نمایشگر بی نیاز خواهید شد.
مدیر این پروژه بتازگی گوگل را ترک کرده و خبرها نشان‌دهنده این بود که ممکن است گوگل کار روی پروژه «Soli» را متوقف کند. اما نشانه‌هایی از اقدام‌های جدی گوگل برای ادامه‌ این پروژه وجود دارد.
رجینا دوگان (Regina Dugan) مدیر بخش فناوری پیشرفته و آزمایشگاه پروژه‌های گوگل بود که مدیریت پروژه‌ «Soli» را نیز بر عهده داشت. دوگان بتازگی گوگل را به مقصد فیسبوک ترک کرده و به نظر می‌رسید، این اقدام ضرر بزرگی برای پروژه «Soli»‌ باشد. نکته دیگر اینکه مایکروسافت نیز بتازگی در حال تحقیق روی پروژه مشابهی است. همه‌ این موارد سبب می‌شود تا کاربران احتمال لغو پروژه توسط گوگل را متصور شوند. اما با توجه به خبرهای جدید می‌توان به این نکته پی برد که گوگل در حال فعالیت جدی روی این پروژه است.
نمونه‌های اولیه این سامانه از پیش ساخته شده و ساختار بسیار ساده ای هم دارد. حرکت دست در هوا سیگنال هایی را به گیرنده مخصوص ارسال کرده و نوع تعامل را به رایانه می‌فهمانند. این بخش از کار از پیش توسعه یافته، اما آنچه گوگل بیش از همه روی آن مانور داده است، نمایش محتوا روی هوا می‌باشد که در واقع همان چیزی است که این پروژه را بسیار جذاب می‌کند. عملاً شما در هر موقعیتی قادر خواهید بود، با نرم افزار‌های موجود روی رایانه تعامل داشته باشید. دست خود را روی هوا تکان می‌دهید و منوها و گزینه‌های گوناگون را انتخاب و یا مرور می‌کنید. ساختار این پروژه در صورت نهایی شدن، محیط پیرامون ما را بسیار شبیه فیلم‌های علمی تخیلی خواهد کرد.
طبق اسناد منتشر شده، گوگل در صدد است تا توسعه‌دهندگان، بخش‌های گوناگون این پروژه را آزمایش کنند. بخش‌هایی مانند ساز و کارهای پردازشی، سیستم‌عامل، رابط کاربری و تجربه کاربری این حسگر در دستگاه‌های گوناگون.
توسعه نهایی این پروژه می‌تواند گوگل را از دیگر رقیبانش تا حدود زیادی جلو بیندازد، به نحوی که گوگل بی رقیب در دنیای فناوری خواهد شد. ساخت گجت‌های تعاملی میان رایانه و کاربر همچون نمایشگر، کیبورد و ماوس اگرچه یکی از حوزه‌های مهم در فناوری است، اما در طول زمان با توسعه‌های کمتری نسبت به علوم سخت افزار و نرم افزار مواجه بوده است. این پروژه گوگل افزون بر ایجاد انقلابی در این صنعت، یک توسعه عمده در تولیدات حقیقت مجازی نیز هست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.